
Interaktivní Eskymácká výzva je u konce, ale materiály vám tu zůstávají k dispozici 🙂

Začít můžete omalovánkou s Nanukem 🙂
Nanuka můžete vybarvit, vystřihnout a vytvořit si z něj loutku. Nebo můžete nakleslit místo, kde podle vás Eskymáci žijí a Nanuka do něj dolepit.

Úvodní díl DOBRÝCH ZPRÁV
Pozvánka na Eskymáckou stezku!
Stalo se neštěstí! Tunissut zmizela...
Pomůžete Nanukovi jeho liščí kamarádku najít?
Přidejte se k Nanukovi na Eskymácké stezce a vydejte se za dalším inuitským dobrodružstvím. 🙂
1. DEN
21. února
Sněžná slepota a první sluneční brýle

Inuité trávili spoustu času venku na sněhu, a když svítilo slunce mohlo to být pro jejich oči nebezpečné.
Když se totiž sluníčko odráží od sněhu a ledu, je jeho svit ještě silnější a tomu, kdo si nechrání oči, hrozí dokonce SNĚŽNÁ SLEPOTA.


Když proto Inuité cestovali nebo vyráželi na celý den na lov, potřebovali si oči chránit.
A právě tak vznikli předchůdci slunečních brýlí. Ty nejstarší brýle, které se našli, jsou prý staré okolo 4000 let!
Brýle si Inuité vyráběli z kůry, dřeva nebo kostí. Zevnitř si je navíc potírali sazemi, které světlo ještě víc tlumily.
Vyrobte si vlastní inuitské brýle
Na čtvrtku si vytiskněte šablonu nebo si nakreslete vlastní tvar brýlí. Ozdobte, vystřihněte a po stranách provlékněte šňůrky pro upevnění kolem hlavy.


Luštěnka pro 1. den
Odhalte písmenko v dnešní luštěnce a postupně zjistěte, co znamená jméno Nanukovy liščí kamarádky Tunissut.
2. DEN
22. února


Inukšuky se stavěly různě veliké. Ty nejmenší měřily třeba jen půl metru a největší dokonce víc než 11 metrů.

Slovo inukšuk znamená doslova "napodobenina člověka" a Inuité tyto kamenné sochy stavěli jako takové značení, díky kterému se v rovinaté přímořské krajině lépe orientovali.
Inukšuky označovali třeba tábořiště, loviště, varovali před nebezpečím nebo sloužili jako posvátná místa.

Na Aljašce se inukšuky používaly také k lovu.
Lovci rozmístili kamenné sochy do tvaru trychtýře, mezi ně nahnali stádo sobů, a protože zvířata zdálky považovala kamenné sochy za skutečné lidi, snažila se jim vyhnout.
Jenže při tom vběhla do pasti, kde na ně lovci už číhali...
Postavte si vlastní inukšuk
Nasbírejte si venku kamínky různých tvarů a velikostí a zkuste si postavit vlastní kamennou sochu.

Malé inukšuky pro inspiraci. Jak bude vypadat ten váš? 🙂
Luštěnka pro 2. den
Odhalte písmenko v dnešní luštěnce a postupně zjistěte, co znamená jméno Nanukovy liščí kamarádky Tunissut.
3. DEN
23. února

Svět, ve kterém Inuité žili, byl velmi tvrdý, nebezpečný a pro ně často nepochopitelný.
Aby mu lépe porozuměli, vytvořili si různé rituály a vyprávěli si mnoho příběhů.
V příbězích hráli důležitou roli mocní duchové, nevyzpytatelní bohové a další nadpřirozené bytosti, se kterými bylo potřeba být za dobře.

Pro ochranu před nebezpečím Inuité využívali mnoho amuletů.
Ty jim měly zaručit například šťastný lov, bezpečí na moři, ochranu před nemocemi...


A prostředníkem mezi světem duchů a lidí byl právě šaman, u Inuitů nazývaný agnakok.
Inuité věřili, že agnakok je schopný opustit své tělo a odcestovat za pomoci bubnových písní do světa duchů. Tam dostával odpovědi na své otázky.
Nejčastěji tyto cesty podnikal, když někdo onemocněl nebo se lovci dlouho vraceli s malým úlovkem.

Amuletem se pak mohlo stát téměř cokoli, v čem Inuité viděli sílu.
Nejčastěji používali kousky dřeva, vyřezané kosti, zuby, kosti či drápy zvířat, kameny, peříčka i korálky.
Důležité bylo v jejich moc věřit a pečlivě je opatrovat.
Vyrobte si vlastní amulet
- K výrobě amuletu, který ukrývá zvířecí sílu, můžete využít připravenou šablonu nebo se vydejte na procházku a pečlivě se kolem sebe rozhlížejte.
- Našli jste zdravý, silný a vysoký strom? Ulomte si z něj větvičku, která vám přinese jeho sílu a zdraví.
- Našli jste peříčko? Udělejte si z něj amulet, který vám přinese v životě lehkost a svobodu, jakou mají ptáci.
- Využít můžete také samotvrdnoucí hmotu a vyrobit si třeba medvědí dráp. Takový dráp vlastní i sám Nanuk, aby mu přinášel medvědí sílu.
- Vytvořte si zkrátka amulet, kterým si do života přitáhnete právě to, co v tuto chvíli potřebujete! 🙂


Luštěnka pro 3. den
Odhalte písmenko v dnešní luštěnce a konečně se dozvíte, co znamená jméno Nanukovy liščí kamarádky Tunissut. 🙂
Závěrečné DOBRÉ ZPRÁVY
Pozvánka na Eskymáckou stezku!
Stalo se neštěstí! Tunissut zmizela...
Pomůžete Nanukovi jeho liščí kamarádku najít?
Přidejte se k Nanukovi na Eskymácké stezce a vydejte se za dalším inuitským dobrodružstvím. 🙂

Vyprávění o Nanukovi a Tunissut
Zajímalo by vás, jak se vlastně Nanuk a Tunissut poznali?
Pak se pohodlně usaďte, pohádka začíná... 🙂

Chcete něco sdělit moderátorce Báře, Nanukovi nebo ostatním účastníkům výzvy? Přidejte svůj komentář!
Do komentářů prosím nepište řešení luštěnek, ať má každý možnost přijít si na něj sám. 🙂
Přidat komentář

Potřebujete s něčím pomoci, poradit nebo nám chcete jednoduše napsat? Využijte naši e-mailovou adresu vasedobrezpravy@gmail.com
Mockrát vám děkuji za další „bojovku“.
A já děkuji za zapojení! 🙂
Poprvé jsem se zapojila do Vaší eskymácké výzvy se žáky 2.třídy. Jejich nadšení, zvídavost a touha po objevování nezná mezí. Moc děkuji za úžasnou inspiraci a krásné materiály, které jsem mohla využít. Bojovka je moc baví!
To mám velikou radost, že se Nanuk dostal i do školy 🙂 A moc děkuji za krásnou zpětnou vazbu!
Krásné a nápadité provedení. Děkujeme.
Děkuji za krásně zpracovaný téma. V práci jsem použila váš materiál a jak to vypadá, budu muset hledat další perličky o inuitech.🙂
Tak to mě moc těší, že Inuité takhle zaujali! 🙂
Kdybyste případně chtěla, od zítřka bude k dispozici na výzvu navazující Eskymácká stezka s dalšími úkoly a zajímavostmi, tak třeba vás také zaujme 🙂
Bára
Jsem ráda, že se výzva líbí 🙂
Ahoj, v druhé luštěnce jsme zjistily jak se pozná los od soba los má lopaty (jejich parohy) a sob vozí Santu.
Prosím pozdravujte čarodějku Malvínu a zajíčka Felixe.
Píší Pepík Honzík a Nikolaj.
Ahoj Pepíku, Honzíku a Nikolaji,
jsem ráda, že jste se dozvěděli něco nového a pozdravy Malvíně i Felixovi určitě vyřídím! 🙂
Bára
Dobrý den, vážení přátelé bojovek. Je to moc super. Materiál jsem použila ve školní družině, prostě jsem neodolala a zjistila jsem, jak děti dychtí po dalších úkolech. Dostává se jim mnoho informací, o kterých pomalu nic nevědí. A tak jsme se s dětmi rozhodli, že budeme v této oblasti ještě pokračovat, že si k ní ještě i něco přidáme. Moc Vám srdečně děkujeme za vaše nápady, kterých nikdy není dost.
Zdraví děti 2. oddělení školní družiny – Veverušáci a vychovatelka
Zdravím Veverušáky! 😀
Jsem ráda, že vám výzva takhle hezky posloužila. Když vás to bude lákat, od zítřka by měla být k dispozici Eskymácká stezka, která na výzvu naváže a odhalí zase další zajímavosti 🙂
Děkujeme za pěkné úkoly, samotnou by mě zrovna tyhle věci o Inuitech nenapadlo dát dětem. Navíc vaše kresby jsou tak pěkné! Suma sumárum, velký dík. Skvělá práce
Moc děkuji za milá slova k výzvě, ale zásluhy za ilustrace patří mé milé ilustrátorce Beatě Mílové 🙂
Hezký den, Bára
Dobrý den,
moc děkujeme za eskymáckou výzvu. Moc se nám líbila a každý den jsme nedočkavě čekali na další úkol 🙂 Anetka a Emička
Dobrý večer, do výzvy jsme se zapojili poprvé a byli jsme příjemně překvapeni. Moc děkujeme za pěkně zpracované téma, krásné ilustrace a v neposlední řadě za váš čas. Díky !
Tiež sa pripájame s vďakou za spestrenie prázdnin. 😘
Ahoj,
eskymáckou výzvu jsme si moc užili.
Akorát jsme nic neposlali, protože jsme chodili do školy.